@USAGMgov: Heads of MBN, Radio Free Asia, RFE/RL, and the Open Technology Fund Ousted

On June 16, the top two officials at the Voice of America resigned with the arrival of new Trump appointee Michael  Pack as CEO of the U.S. Agency for Global Media (see Top VOA Officials Resign as Michael Pack Assumes Charge as CEO of @USAGMgov).
On Wednesday evening, the news media reports the dismissal of the remaining heads of the four organizations under USAGM. OCB already has an interim director since 2018, and VOA was just vacated. For those unfamiliar with the agency, this used to be BBG prior to its “larger modernization effort”  in August 2018.

Via CNN:
The heads of four organizations overseen by the US Agency for Global Media (USAGM) were all dismissed Wednesday night — a move likely to heighten concerns that new Trump-appointed CEO Michael Pack means to turn the agency into a political arm of the administration.
In what a former official described as a “Wednesday night massacre,” the heads of Middle East Broadcasting, Radio Free Asia, Radio Free Europe/Radio Liberty, and the Open Technology Fund were all ousted, multiple sources told CNN.
“They let go all of the heads of the networks. It’s unprecedented,” an agency source told CNN.
A source familiar with the situation said at least two of the removals — that of RFE/RL’s Jamie Fly and MBN’s Alberto Fernandez — were unexpected. The head of the Open Technology Fund, Libby Liu, had resigned effective July, but was still fired Wednesday evening, one of the sources said.
[…]
In addition, Jeffrey Shapiro, an ally the ultra-conservative former Trump White House chief strategist Steve Bannon, is expected to be named to lead the Office of Cuba Broadcasting.

 

Top VOA Officials Resign as Michael Pack Assumes Charge as CEO of @USAGMgov

 

The newly confirm CEO Michael Pack “oversees all aspects of U.S. international media.”  He reportedly also “provides day-to-day management of USAGM’s operations, including oversight of the technical, professional, and administrative support as well as strategic guidance and management of other programs. USAGM’s management team is listed here.

Michael Pack’s Nomination to be @USAGMgov Head Hits Double Snag

 

The Voice of America Deals With White House’s False Claim of ‘Largest Audience to Ever Witness an Inauguration’

Posted: 1:26 am ET
[twitter-follow screen_name=’Diplopundit’]

 

The VOA Charter signed into law by President Gerald Ford in 1976 provides that VOA serves “as a consistently reliable and authoritative source of news.” The Charter says that VOA news “will be accurate, objective, and comprehensive.”  VOA broadcasts about 1,800 hours of radio and television programming each week to an estimated global audience of 236.6 million people. It is broadcasts in 47 languages.

On the White House Press Secretary’s first briefing of January 21, The Voice of America initially repeated Mr. Spicer’s false claim about the inauguration crowd but took down the tweet after being called out in public for it. A couple of hours later, The Voice of America posted and tweeted its AP-written Factcheck: Trump and Spicer’s Statements on Inaugural Crowd Size.

Screen Shot

#